Hospitality Management kopte onlangs ‘Horeca slecht beveiligd tegen cyberaanvallen: tips voor ondernemers’. Wat is er dan aan de hand? Uit onderzoek blijkt dat de horeca beneden gemiddeld scoort als het gaat om het nemen van ICT-maatregelen. Dit is geen reden tot paniek! Rob Harmsen, key accountmanager hospitality Allinco, geeft uitleg én extra tips om uw security up-to-date te houden.
De digitalisering en de pandemie hebben ervoor gezorgd dat er in de horeca vaker digitaal besteld wordt. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal netwerken en verbonden apparaten én hiermee dus ook een toename van het aantal mogelijke aanvalspunten. Tegelijkertijd worden de cybercriminelen slimmer, daarom is het extra belangrijk om uw organisatie goed voor te bereiden op én te beschermen tegen een mogelijke cyberaanval. Want het gaat er niet om óf u gehackt wordt, maar wanneer.
“De digitalisering neemt toe. En in de horeca zien we dat bijvoorbeeld terug in de toename van het aantal online bestellingen of reserveringen. Wordt uw website gehackt, dan heeft u dus een groot probleem. Persoonsgegevens kunnen gestolen worden en dan is er sprake van een datalek, met alle gevolgen van dien. Of uw complete systeem ligt plat, waardoor de onderneming niet meer kan draaien”, legt Rob ons uit.
In het artikel van Hospitality Management geeft de redactie vier tips:
Het hele artikel -inclusief toelichting op bovenstaande vier tips- leest u hier en Rob vult ze graag aan met:
Bovenstaande tips geven u inzicht en zijn goede stappen richting een gedegen securitybeleid. “Vaak horen we ‘ik ben geen doelwit’, maar ook uw data is belangrijk voor hackers. Hoe klein of groot de onderneming ook is. Daarom vind ik het zo belangrijk dat hier aandacht voor is. Dat we bewustwording creëren bij ondernemingen om ons heen, maar ook dat wij onszelf als kennispartner in West-Brabant blijven specialiseren”, vertelt Rob. “We gaan graag in gesprek over hoe u zich beter weert tegen cyberdreingen. En daarbij gaat het niet alleen om tools, maar juist om uw organisatie de best passende oplossing te bieden. Dat de security goed geregeld is én uw medewerkers weten hoe ze daarmee om moeten gaan.”
Goede cybersecurity is natuurlijk niet alleen voor de hospitality van belang, maar voor alle sectoren. Het gaat om goede beveiliging, gecombineerd met bewustwording. “Want mensen blijven de zwakste schakel. Zij werken met de tools, worden in verleiding gebracht door middel van phishing bijvoorbeeld óf ze plakken een post-it op hun computer met het wachtwoord van hun wachtwoordenmanager”, besluit Rob.
Bent u benieuwd wat wij voor de security van uw onderneming kunnen betekenen? Plan hier uw gratis security quickscan.
Vraag het onze specialist