Hoteldienstverlening valt en staat bij goede IT, zeker nu het grootste deel van de bedrijfsprocessen afhankelijk is van de cloud. Daarom vertrouwt Van der Valk Hotels op IT-dienstverlener Allinco. Dat partnerschap duurt inmiddels al tien jaar, tot volle tevredenheid: “Allinco zal nooit zeggen: ‘Het probleem ligt niet bij ons.’ Ze zeggen wél: ‘We gaan het oplossen.’”
Mathijs Leenders is adjunct-directeur voor Theaterhotel de Oranjerie (Roermond). Dit is een van de vestigingen van de bekende hotelketen. Mathijs vertelt: “Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het technische deel van ons bedrijf, dus het gebouwbeheer, facilitaire dienstverlening en techniek. Daar valt IT natuurlijk ook onder. In die hoedanigheid ben ik inmiddels al een aantal jaar met Rob op pad voor oplossingen voor onze data-infrastructuur, telefonie, internet, wifi, en camerasysteem.” Die Rob is trouwens Rob Harmsen: Allinco’s accountmanager voor Van der Valk Hotels.
De samenwerking is in 2015 begonnen. Dat was toen nog met een wifiproject voor Van der Valk, herinnert Rob zich. “Mathijs was daarbij betrokken en zo hebben we kennisgemaakt. Dat is dus al tien jaar geleden. Daar moeten we binnenkort maar champagne op drinken.” Mathijs vertelt over het pijnpunt waar Van der Valk tien jaar geleden mee te maken had: “Camera’s, dataverbindingen, internet- en telefonieabonnementen: al die IT-zaken lagen destijds bij veel verschillende partijen. Eentje was de glasvezelleverancier, bij een ander namen we het abonnement af om daar gebruik van te maken. Er waren regelmatig problemen en dan wees iedereen naar elkaar, zodat ze zelf niet de problemen in hun schoenen geschoven kregen.”
Bij Van der Valk begrepen ze als eindklant vervolgens niet altijd wat precies de technische oorzaak van de problemen was en wie verantwoordelijk kon worden gehouden. Bij Allinco lag dat anders. Mathijs vertelt: “Wij vonden toen al – en nog steeds – dat Allinco zich wel altijd onderscheidt door een stukje proactieve dienstverlening. Als zich een complexe storing voor deed, zeiden ze: ‘Wij denken niet dat de oorzaak bij ons ligt , maar we snappen heel goed dat jullie ermee zitten, dus wij zoeken het wel uit en lossen het op.’”
“Onze vorige IT-dienstverleners wezen vooral naar elkaar bij problemen, Allinco doet dat níét.”
Omdat de samenwerking voor de wifi zo goed beviel, is Van der Valk Roermond steeds meer IT-werkzaamheden gaan uitbesteden aan Allinco. “Dan gaat het onder meer om telefonie, verbindingen, infrastructuur en camera’s. Dat netwerk gaat eigenlijk het hele bedrijf door. Iedere kamer heeft een telefoon. Er hangen vijftig, zestig camera’s door het bedrijf heen. In alle ruimtes hangt een wifi-access-point en daar hangt een complete netwerkinfrastructuur achter. Dan heb je ook nog de dataverbindingen. Tegenwoordig gaat bovendien alles via de cloud, dus als het netwerk eruit ligt, ben je terug in jaar nul. Op een gegeven moment hebben we gezegd: ‘We gaan een harde grens trekken en dat allemaal bij Allinco neerleggen.’”
Toch is Allinco niet de enige IT-dienstverlener waar Van der Valk mee werkt. Per hotel is er immers ook de ruimte om zelf bepaalde aanvullende managed-serviceproviders aan te trekken, op basis van hun specialisme. Dat geldt ook voor Theaterhotel de Oranjerie. Mathijs legt uit: “Als er iets is, dan neemt Allinco het voortouw. Ze kijken dan later wel waar de rekening heen moet, om het even gechargeerd te zeggen. Maar dan kunnen wij in elk geval weer verder.” Rob vult aan: “Ons contact met de concullega’s is goed. Er zijn korte lijntjes en zij vertrouwen erop dat wij het voortouw nemen.”
“Op een gegeven moment hebben we besloten dat we zoveel mogelijk bij Allinco neerleggen.”
Als het aan Mathijs (en ook aan Rob natuurlijk) ligt, blijft het partnerschap tussen Allinco en Van der Valk voortduren. Mathijs: “Ik ben blij met hoe we dit hebben ingericht. Rob is bovendien een aardige vent en dat zorgt er natuurlijk ook voor dat we een goede band hebben met Allinco. Het hangt ook af van de mensen waarmee je samenwerkt. En die ook die stap extra voor jou zetten op het moment dat je met een vraag komt, of wanneer je ergens tegenaan loopt. Er zijn natuurlijk constant ontwikkelingen, ook op het gebied van telefonie en televisie, waar we recent heel vaak over gesproken hebben. Ja, dan is het fijn dat je iemand hebt die gewoon zegt: ‘Ik ga dat eens uitzoeken en ik kijk wat er mogelijk is.’ En het is fijn dat diegene dat vervolgens in Jip-en-Janneke-taal kan uitleggen.” Rob komt ook vaak over de vloer om te kijken hoe het gaat, maar – zo geeft hij ruiterlijk toe – “soms ook voor plat geouwehoer.” Maar dat maakt natuurlijk óók deel uit van een goede, persoonlijke band.
Uiteindelijk draait die band misschien nog het meest om vertrouwen. Mathijs vertelt: “Uiteindelijk wil je ook gewoon iemand hebben bij wie je met je vraag terecht kunt en je vervolgens een antwoord krijgt dat je kunt begrijpen, ook als je niet in de materie zit. Het gaat soms om echt ingrijpende beslissingen over de inrichting van het bedrijf, en over serieuze kosten. Dan wil je advies krijgen op een niveau dat je begrijpt. En mocht het dan toch te moeilijk worden, dan is het fijn dat iemand je aankijkt en zegt: ‘Vertrouw me, het klopt.’ In het verleden heb ik met IT-partners gewerkt die ik vertrouwde, maar bij wie ik dan later van een koude kermis terugkwam. Allinco vertrouw ik écht.”
“Het gaat soms om serieuze kosten en dan wil je advies waar je op kunt vertrouwen.”
Bent u benieuwd naar wat Allinco voor uw (horeca)bedrijf kan doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Vraag het onze specialist