Met 29 scholen is INOS de grootste stichting voor primair onderwijs in Breda. De stichting bestaat uit zowel reguliere basisscholen, speciaal onderwijs als een VSO-school. Verdeeld over zo’n 35 locaties verzorgen circa 1.350 medewerkers onderwijs aan ruim 10.000 leerlingen. Hans Miegielsen is samen met zijn team verantwoordelijk voor de ICT en IBP (informatiebeveiliging en privacy). Een belangrijk focusgebied is het WiFi-netwerk. “Met zoveel gebruikers en alleen maar mobiele apparaten op alle locaties is goede WiFi van groot belang”, vertelt Hans. De huidige coronacrisis heeft de druk nog verder vergroot, vanwege het digitale thuisonderwijs. In dit interview vertelt hij meer over de hoe de connectiviteit werd vergroot met behulp van WiFi as a Service en de samenwerking met Allinco.
Hans is bovenschools medeverantwoordelijk voor alle ICT. “Toen ik bij INOS volledig bovenschools in dienst kwam heb ik samen met mijn collega Martin onder andere alle ICT-voorzieningen onder de loep genomen”, vertelt hij. “Daarbij zijn we ter ondersteuning op zoek gegaan naar partners waar we een relatie mee op kunnen bouwen. Een betrouwbare partij met de nodige expertise in huis én dicht in de buurt, zodat als er iets niet op afstand opgelost kan worden, ze snel op locatie kunnen zijn. Zo’n partner vonden we in Allinco.” Alle medewerkers van INOS werken met een door INOS verstrekt apparaat en ook voor een groot deel van de leerlingen zijn Chromebooks beschikbaar gesteld. “Connectiviteit staat bij ons centraal en problemen willen we voor blijven. Zo zijn we momenteel bijvoorbeeld bezig met de WiFi-dekking voor de toekomst en het is fijn om een ICT-partner te hebben die alles tot op de bodem uitzoekt en regelt”, legt Hans uit.
Goede WiFi was één van de aanleidingen om op zoek te gaan naar een ICT-partner. Hans: “We hadden binnen onze locaties niet overal even goede WiFi, terwijl dat met het groeiend aantal mobiele apparaten en het feit dat we steeds meer digitaal onderwijs bieden wél enorm belangrijk is.” Daarom profiteert INOS nu van WaaS ofwel WiFi as a Service. “Onze medewerkers en leerlingen maken gebruik van een veilig en betrouwbaar WiFi-netwerk en nu het eenmaal ingericht is, hebben wij er geen omkijken meer naar.” Daarnaast heeft Hans Allinco ook benaderd om INOS verder te helpen met hun connectiviteit. “Het afgelopen jaar hebben we onze Ziggo glasvezelverbindingen vervangen voor COAX, wat onder andere de behoefte voor goede firewalls creëerde. Daarin heeft Allinco ons goed geadviseerd én geholpen. Ze kennen onze stichting en weten wat er moet gebeuren. Dat geeft vertrouwen.”
In PO-onderwijsland is INOS niet uniek, maar met bepaalde zaken lopen ze wél voorop. Hans legt uit: “Dit schooljaar worden bijvoorbeeld alle apparaten van de medewerkers vernieuwd en zijn er naast ongeveer 300 Windows laptops ook 1100 Chromebooks uitgerold. Daarnaast hebben de INOS-scholen ongeveer 5000 Chromebooks voor leerlingen in gebruik, waarmee elke leerling kan werken in zijn eigen veilige digitale leeromgeving INOSweb”, legt Hans uit. “Ook best bijzonder is dat we een paar jaar geleden met een eigen servicedesk zijn gaan werken. Zo ondersteunen we de scholen centraal vanuit onze organisatie. Deze servicedesk zijn we in eigen beheer gaan doen. We kunnen heel veel zelf, maar zochten ook een leverancier waarmee we kunnen sparren als het technisch de diepte in gaat.” Zo’n sparringpartner is Allinco. “We kunnen altijd bellen. Ze hebben zich bewezen als een betrouwbare partner met de benodigde expertise in huis. Ze weten wat service is en leveren altijd kwaliteit. Ik kan ze daarom zeker aanraden”, sluit Hans het interview af.
Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan hier vrijblijvend contact met ons op.
Vraag het onze specialist