08-05-2025

Waarom een robuust netwerk essentieel is voor jouw hotelgasten (en je bedrijfsvoering)

Leestijd 3 min. leestijd

Je kent het vast: een gast checkt in, loopt direct door naar de hotelkamer en binnen vijf minuten komt de eerste vraag bij de receptie binnen: “Wat is het wifi-wachtwoord?” Of erger nog: “Het internet doet het niet!” Zodra gasten zijn aangekomen, verwachten ze dat hun smartphone, laptop en tablet moeiteloos verbinding maken. Niet alleen op de hotelkamer, maar overal in het hotel. Een betrouwbaar netwerk is inmiddels net zo essentieel geworden als schoon beddengoed en stromend water.

Maar wat is de status van jouw netwerk?

Oude netwerken, die ooit zijn aangelegd als “voldoende”, kunnen niet meer aan de eisen van vandaag beantwoorden. Gasten verwachten dat ze moeiteloos kunnen videobellen, streamen, werken en gamen zonder vertraging of haperingen. Tegelijkertijd vragen ook de eigen operationele systemen, denk aan boekingsplatforms, smart locks, klimaatsystemen en interne communicatie, om een netwerk dat áltijd stabiel is. Kortom, sluit de capaciteit van jouw netwerk nog wel aan op de toegenomen vraag? Een onderbreking kan niet alleen de gastervaring schaden, maar ook je hele bedrijfsvoering verstoren.

De (stille) risico’s van een instabiel netwerk

Negatieve online reviews waarin slechte wifi wordt genoemd, zijn funest. Ze blijven langdurig zichtbaar op beoordelingssites waar potentiële gasten hun keuzes op baseren. Maar ook de zwijgende gasten, degenen die niet klagen maar simpelweg niet terugkeren, zijn een stille kostenpost. In het ergste geval raakt zelfs het reserveringssysteem offline: gasten kunnen niet inchecken, medewerkers hebben geen toegang meer tot gegevens en betalingen lopen vast. Op zo’n moment krijgt niet alleen de gastbeleving een flinke deuk, maar ook je reputatie én omzet.

Hoe Allinco het verschil maakt

We kiezen bij alles wat we doen altijd voor kwaliteit, omdat dat zorgt voor de beste klantervaringen. Sinds 2019 zijn we Elite Partner van Ruckus Networks en hebben we onlangs onze hospitality-specialisatiebadge behaald. Dat is geen papieren erkenning, maar een bevestiging van onze dagelijkse praktijk: we kennen de unieke uitdagingen van hotels, weten hoe belangrijk continuïteit is, en hebben aantoonbare ervaring met projecten bij toonaangevende ketens, waaronder Van der Valk Hotels.

Desgewenst nemen we hotelondernemers alle zorgen uit handen met wifi-as-a-service. Daarbij kun je rekenen op 24/7 ondersteuning, want in hospitality gaan de werkzaamheden dag en nacht door. Dus ook bij ons.

Meer weten?

Neem contact met ons op als jij, of je gasten, het gevoel hebben dat de verbindingen nog beter kunnen. Het zomerseizoen staat voor de deur.

Meer weten over
dit onderwerp?

Vraag het onze specialist

Niels Verweij

Commercieel Directeur

Bekijk ook deze
gerelateerde artikelen

Blog
02-09
5
5 min. leestijd
Het belang van continue connectiviteit in de Hospitality industrie
06-03
2
2 min. leestijd
Allinco Systems is Elite Partner Ruckus Networks