05-03-2025

Waarom hotels zich niet met wifi moeten bezighouden

Leestijd 3 min. leestijd

De titel van dit artikel roept wellicht een eerste reactie op: “Dat kunnen hotels zich helemaal niet veroorloven!” Want wanneer een gast incheckt, verwacht hij of zij direct verbonden te zijn. Een videovergadering starten, een serie streamen, even een mail sturen, dat moet allemaal moeiteloos kunnen. En niet alleen vanuit de hotelkamer. In de lobby, het restaurant en zelfs bij het zwembad willen gasten overal naadloos online kunnen zijn.

Het internet hapert en de hotel manager is verantwoordelijk

Pagina’s laden traag, de verbinding valt weg en de ergernis bij gasten neemt toe. Voor je het weet, staat er een negatieve review online: “Mooi hotel, maar de wifi-verbinding was rampzalig.” In de huidige tijd, waarin online aanwezigheid en digitale communicatie cruciaal zijn, kan een slechte wifi-ervaring leiden tot minder boekingen en een daling van de klanttevredenheid. Hotel managers krijgen hierdoor niet alleen te maken met boze gasten aan de receptiebalie, maar ook met reputatieschade die moeilijk te herstellen is.

Jezelf bezighouden met wifi kost tijd en expertise

Naast de operationele uitdagingen rondom wifi, is er ook de technologische kant. Kan een hotelmanager alle ontwikkelingen op het gebied van draadloze netwerken nog wel bijhouden? Wifi 5 was jarenlang de standaard, maar is inmiddels verouderd. wifi 6 bracht verbeteringen in snelheid en betrouwbaarheid, maar het aantal apparaten dat met het netwerk verbonden is, neemt explosief toe. Wifi 7 is nu de nieuwste standaard, met snellere verbindingen, lagere latency en de mogelijkheid om meerdere apparaten tegelijkertijd soepel te laten werken. Dit is essentieel voor een hotelomgeving, waar gasten hun smartphone, tablet, laptop en andere slimme apparaten willen gebruiken zonder haperingen.

De kern van hotelwerkzaamheden is gastvrijheid bieden

Nog meer gastvrijheid bieden betekent dat je zo min mogelijk tijd kwijt moet zijn aan ICT, waaronder het beheren van netwerken. Daarom is er Wifi as a Service (WaaS) van Allinco. Je hebt geen zorgen meer over storingen, updates of beveiligingsproblemen, want wij regelen alles. Zodat hotelgasten kunnen blijven doorwerken of gewoon even een digitaal spelletje op hun tablet kunnen doen.

Benieuwd hoe jij je hotel naar een hoger niveau tilt zonder gedoe?

Hoewel wifi 7 cruciaal is voor de gasttevredenheid, is het slechts één onderdeel van een breder ICT-ecosysteem. In de casestudy van Van der Valk Breukelen kun je teruglezen dat we voor hotels zowel op het gebied van wifi, integratie en cloud het verschil hebben gemaakt.

We houden ons er graag mee bezig.

Meer weten over
dit onderwerp?

Vraag het onze specialist

Niels Verweij

Commercieel Directeur

Bekijk ook deze
gerelateerde artikelen

Blog
21-01
5
5 min. leestijd
AI & cybercrime: een gevaarlijk duo
06-03
2
2 min. leestijd
Allinco Systems is Elite Partner Ruckus Networks